Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

Gravid vecka 33

Av Carolina - 19 mars 2012 18:30

Ja hej och hå igår klev vi in i vecka 33! Har nu klarat av över 80% av graviditeten och nu är det verkligen inte långt kvar! :)


Vecka 33:
Barnet ökar snabbt i vikt och väger drygt två kilo. Om det skulle födas nu behöver det lite andningshjälp, värme och hjälp med att få i sig mjölk under några veckors tid. Det finns inte längre så mycket utrymme för barnet att vända sig i livmodern, barnet ställer därför slutgiltigt in sig i förlossningsställning. Vanligast är att barnet vänder sig med huvudet neråt. Tre-fyra procent förblir kvar i sätesställning. 

När man mätt aktiviteten i hjärnan har det visat sig att det händer saker även när barnet sover. Kanske drömmer det redan. Nu kan barnet skapa röda blodkroppar och underhudsfettet lagras. Bebisen uppfattar ljus och mörker, natt och dag. Om barnet kan fokusera blicken redan i livmodern är forskare inte helt eniga om. Några hävdar att barnet lär sig fokusera först under första till andra levnadsmånaden.

Vikt 2 200 gram.




/Cakemaker  






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carolina - 18 maj 2012 10:19


Den 6/5 klockan 14. 02 föddes då ÄNTLIGEN(!) våran lilla kille. Har försökt mig på en sammanfattning av födseln. Bli inte rädda ;p   Förlossningen Vaknar lördags morgon den 5/5 och känner mig annorlunda. Vet inte hur riktigt men något i kroppen...

Av Carolina - 3 maj 2012 11:46


Nu är äntligen bebis fixerad så nu tycker jag han kan komma ut! Hur kul är det att sitta fast med huvudet och inte ha nån plats att sträcka ut sig på? Har lockat med rörelsefrihet och grym mat om han kommer ut...än har det inte lyckats. Så här ser li...

Av Carolina - 2 maj 2012 09:28

Känner inte alls för att blogga längre :( Känner mig mest deppad, tjock, otålig, bitter, irriterad, arg och så vidare. Fortfarande ingen bebis och jag orkar på riktigt inte mer! Nu har jag gått en vecka längre än med A och denna gång har jag ju dessu...

Av Carolina - 27 april 2012 12:36

Nej, ingen bebis än. Plutten har nu slagit syrran om längst tid i magen, vilket inte gillas av mamman! Jag vill gärna kunna klä på mig igen utan att pusta och stånka som under ett löppass. Strumpor är väl det projekt som tar längst tid och är jobbiga...

Av Carolina - 20 april 2012 14:40


Igår fick jag äntligen baka min paj! :) Har längtat i flera dagar men igår va jag ute och köpte bär så att jag äntligen kunde baka. Och den blev såå god, precis som jag trodde! :D   Bärpaj: 400-500 g bär 2 dl havregryn 2 dl socker 1 3/4 d...

Presentation

Hej!

Här kan ni hitta olika recept, läsa om vardagen med en 2-åring och mina tankar om den nya bebisen som ska komma till oss i maj :)


Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards