Alla inlägg under februari 2012

Av Carolina - 5 februari 2012 17:50

Ännu en vecka har gått och idag börjar vecka 27 av väntan på lillebror :)


Vecka 27


Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.


Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Nu är det lättare att mäta barnets fulla längd inklusive benen. Barnet är cirka 30 centimeter i sin fulla längd. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Hörseln utvecklas allt mer och barnet kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från dig.




/Cakemaker  

Av Carolina - 3 februari 2012 17:31

Nu så är vi äntligen inne på tvåsiffrigt, bebis och jag. 99 dagar kvar till BF! :) Bara 99 dagar kvar med magen men sen börjar ju tiden med bebis. Kommer säkert som förra gången sakna kulan men det går ju över. På söndag påbörjas vecka 27. Snart vecka 30, galet!


 


Idag har jag mest bakat tårtbottnar till morfars "kalas" i morrn. Ska bli Sachertårtor...stora sådana! Aldrig gjort det förut så jag hoppas dom blir bra...! Vet fortfarande inte va jag ska ha på mig. Har inte så mycket tjockisanpassade kläder av finare slag och jag vill inte ha vanliga vardagskläder när man ska på 80-årskalas. Får försöka gräva efter nåt. Kommer väl hitta lika mycket den här gången som de minst 8 andra gånger jag letat. Undrar lite över hur jag tänker när jag kommer på mig själv att tänka att det kanske dykt upp nåt från förra gången jag letade...well, wish me luck! ;)

/Cakemaker 

Presentation

Hej!

Här kan ni hitta olika recept, läsa om vardagen med en 2-åring och mina tankar om den nya bebisen som ska komma till oss i maj :)


Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards