Alla inlägg den 11 april 2012

Av Carolina - 11 april 2012 13:04

I söndags övergick vi till vecka 36, vilket innebär att 35 hela veckor är avklarade och bara 5 återstår. Jag försöker fortfarande att intala mig själv och bebisen att vecka 37+nånting är vääääldigt bra att komma till världen i! Så om bebis kommer som A gjorde (tjaaaat) så är det bara 16 dagar kvar idag. Fatta va skönt det skulle va! Jag orkar verkligen inte mer. Dagarna består mest av klagan för min del. Projekt "ta-sig-från-soffan-till-toaletten" är alltid lika plågsamt och jag håller mig så länge jag kan för att slippa, även fast det kanske inte är så bra :p Magen har sjunkit en bit ner, bebisen huvud ligger i bäckenet och det känns som att man ständigt har en boll som trycker neråt så fort man reser sig. Nej, två eller tre veckor till, sen får det för sjutton vara nog! I alla fall. Under den här veckan händer det här:


Vecka 36

Nu väger barnet mellan 2200-2500 gram och längden är ungefär 45 centimeter. Barnet kan börja röra sig mindre nu, de stora rörelserna ersätts ofta med små stötar från fötter och knän. Man kan få fin kontakt med barnet inne i magen, om man till exempel puttar lite på något som kan vara barnets fot kan man få en reaktion tillbaka. Kanske tar barnet bort foten för att sedan placera den på samma ställe igen. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt "jag" eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar.


   


/Cakemaker

Presentation

Hej!

Här kan ni hitta olika recept, läsa om vardagen med en 2-åring och mina tankar om den nya bebisen som ska komma till oss i maj :)


Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards